مرجع سوم

مرجع سوم وب سایت: چاپخانه ها ، تولید کنندگان هدایای تبلیغاتی، شاغلین صنعت چاپ و تبلیغات در سراسر کشور

مرجع سوم

مرجع سوم وب سایت: چاپخانه ها ، تولید کنندگان هدایای تبلیغاتی، شاغلین صنعت چاپ و تبلیغات در سراسر کشور

برند های معروف چاپ ایرانی و جهانی

حمایت از تولید داخلی و تسهیل شرایط صادرات از جمله برنامه ها و سیاستهای مشترک اکثر کشورها در این دهکده جهانی است که بدون چون وچرا برسر آن تفاوت دارند.یکی از راههای حمایت برگزاری نمایشگاه ها می باشد. در مقاله پیش رو قصد پرداختن به نمایشگاه چاپ و تبلیغات را دارم


  بیست و یکمین نمایشگاه چاپ‌،‌ بسته‌بندی و ماشین‌آلات وابسته که آخرین نمایشگاه برگزار شده تا این لحظه می باشد با حضور بیش از 450 شرکت داخلی و خارجی از ایران و کشورهای چین،‌ تایوان،‌ ترکیه،‌ اسپانیا،‌ ایتالیا،‌ کانادا ‌، کره جنوبی‌، هند‌، ژاپن‌، سوئد،اتریش‌، آلمان، فرانسه و ... در حالی به کار خود پایان داد که عمده بازدیدکنندگان از آن ادعان می‌دارند که نمایشگاه بیست و یکم‌، یکی از متفاوت‌ترین دوره‌های برگزار شده آن است.


برند معروف هدایای تبلیغاتی

330 شرکت داخلی و بیش از 120 شرکت خارجی در این دوره نمایشگاه حضور داشتند که رشد 80 درصدی حضور شرکت‌های خارجی و رشد 120 درصدی حضور شرکت‌های داخلی را رقم زد. این نمایشگاه در 11 سالن اصلی و در فضایی بالغ بر 38 هزار متر مربع برپا شده بود.


 

 


35 درصد از فضای نمایشگاه امسال در اختیار بخش ماشین‌آلات چاپ‌، 30 درصد در اختیار ماشین‌آلات بسته‌بندی و 35 درصد در اختیار بخش‌های مرتبط دیگر بود. اگرچه بیست و یکمین نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی به مانند نمایشگاه‌های مشابه بین‌الملل شاهد حضور چشمگیر دستگاه‌ها و ماشین‌آلات صنعت چاپ نبود اما نسبت به دوره‌های دیگر این نمایشگاه شاهد افزایش حضور دستگاه‌ها و ماشین‌آلات چاپ به ویژه در بخش بسته‌بندی بودیم.

 

حجم بازدید از نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی به گونه‌ای بود که هم غرفه‌داران نمایشگاه و هم فعالان صنف چاپ که از آن بازدید داشتند‌، آن را امیدوار‌ کننده و رضایت‌بخش می‌دانند. مهم‌ترین دلیل این ادعا،‌ افزایش حجم بازدیدهای تخصصی از نمایشگاه نسبت به سال گذشته است،‌ شاید یکی از دلایل این امر اقدام مؤسسه مجری نمایشگاه برای ایجاد تورهای بازدید در نقاط مختلف شهر تهران برای انتقال فعالان صنف چاپ به نمایشگاه و بازدید از آن بوده باشد

کایی:‌ نمایشگاه بیست و یکم یک گام به پیش

 

جلال ذکایی مدیرکل سابق دفتر امور چاپ وزارت ارشاد معتقد است،‌ نمایشگاه بیست و یکم نمایشگاه خوبی بود،‌حداقل نسبت به سال‌های گذشته وضعیت امیدوار کننده‌تر است، اما کماکان برخی مشکلات هم چنان وجود داشتند که لازم است‌، برگزار کننده‌ها تلاش کنند این موانع و مشکلات را برطرف کنند.

  

 

وی ادامه می‌دهد:‌ حجم بازدیدها نشان داد که در واقع اتفاقات خوبی شکل گرفته است، البته این را هم باید در نظر داشته باشیم که برگزار گنندگان بتوانند نمایشگاه‌های مشابهی را با موضوعیت‌های حوزه‌های تخصصی چاپ در کنار این نمایشگاه‌ برگزار کنند هم این نمایشگاه رونق پیدا می‌کند و هم مخاطبان از سردرگمی در می‌آیند.

 

جالی خالی برندهای مشهور و معتبر بین‌المللی

 

حضور قابل توجه شرکت‌های خارجی در این دوره نمایشگاه به ویژه از کشورهای چین،‌ ترکیه،‌ آلمان،‌ کانادا و اتریش دیگر نقطه مثبت این نمایشگاه بود. که موجب شده تا نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی ایران قدمی به سوی استاندار شدن و بین‌المللی شدن بردارد. البته ذکایی معتقد است در میان این حضور قالب توجه جای برندهای مشهور و بزرگ صنعت چاپ خالی است.

 

همزمانی با تعطیلات سال جدیدمیلادیی یک آسیب برای نمایشگاه است

 

وی مهم‌ترین دلیل حضور نداشتن شرکت‌هایی با نام‌‌های معتبر و مشهور بین‌المللی را مصادف شدن زمان نمایشگاه با تعطیلات سالی جدید میلادی در اروپا می‌داند و می‌گوید:‌ شرکت‌های اروپایی حضور کمرنگی در نمایشگاه دارند عمده شرکت‌هایی که حضور دارند یا از چین هستند، یا از ترکیه در حالی که شرکت های اروپایی صاحبان برند‌های صنعت چاپ هستند. این نمایشگاه اگر یک ماه قبل‌تر یا بعد‌تر از تاریخ فعلی برگزار می‌شد، می‌توانستیم از حضور آن‌ها هم استفاده کنیم. یکی از مشکلات جدی که موجب شد تا نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی ایران با استانداردهای بین‌المللی فاصله داشته باشد‌، این نکته بود که زمان نمایشگاه مناسب نیست. 

 

ذکایی تصریح می‌کند:‌ تمام شرکت‌های تولیدکننده ماشین‌آلات افست،‌ چاپ دیجیتال ورقی، که در دنیا حرفی برای گفتن دارند،‌ جایشان در نمایشگاه خالی بود، شرکت‌هایی هم‌چون زیراکس‌، هایدنبرگ،‌ کوموری و...در نمایشگاه ایران حضور پیدا نمی‌کنند‌، در حالی که 6 ماه دیگر نمایشگاه چاپ دبی برگزار می‌شود و همه این شرکت‌ها حضور خواهند یافت.

 

باید صادقانه علل حضور نیافتن شرکت‌های بزرگ تجاری چاپ را بررسی کنیم

 

وی ادامه می‌دهد:‌ این استدلال را من نمی‌پذیرم که زمان مناسب وجود نداشته است، چون تجمیع و سرهم کردن این دستگاه‌ها نهایت یک ساعت زمان می‌برد و انتقال آن به نمایشگاه نیز 2 ساعت‌، بنابراین باید صادقانه بررسی کنیم که چرا برندهای معتبر جهانی در نمایشگاه صنعت چاپ ما تمایلی برای حضور ندارند. اگر ایرادی وجود دارد‌، آن را برطرف کنیم و گامی برای ارتقای سطح نمایشگاه برداریم.

 

انتظارها از برگزاری یک رویداد یا نمایشگاهی آن در هم زمانی که در کنار آن واژه بین‌المللی به کار می‌رود‌، زمانی پررنگ‌تر می‌شود که با تعدد دوره‌های برگزار شده روبرو شویم، نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی نیز از این قاعده مستثنی نیست،‌ طبیعی است که با برگزاری بیست و یک دوره از نمایشگاه‌ مسئولان‌، مخاطبان و فعالان صنعت چاپ و نشر انتظار داشته باشند تا با یک نمایشگاه کاملا حرفه‌ای‌، استاندارد و شناخته شده در جهان روبرو باشند.در حالی که اظهارنظر‌ها نشان می‌دهد که چنین نیست.


مرجع سوم چاپ و تبلیغات

رضایی:‌ آمار و تحلیل دقیقی از بازدید نمایشگاه در دست نیست

 

رضا رضایی از پیشکسوتان صنعت چاپ و رئیس سابق هیأت داوران مسابقات تخصصی صنعت چاپ نیز از جمله کسانی است که بیست و یکمین دوره نمایشگاه را بسیار بهتر از دوره‌های گذشته می‌داند.

 

او می‌گوید: اکنون وقت آن رسیده است که نمایشگاه را ساماندهی کنیم،‌ در وهله نخست باید دید،‌ هدف از برگزاری نمایشگاه چیست؟ اگر اهداف مشخص شده و به آن‌ها رسیده‌ایم که هیچ. اما اگر نرسیده‌ایم، مسئله دیگری مطرح است.  زمانی که ما صحبت از نمایشگاه تخصص می‌کنیم‌، قبل از هر چیز باید بدانیم وضعیت آماری به چه صورت است؟ تعداد بازدید‌کننده چه اندازه است،‌ از چه کشورها و استان‌هایی حضور دارند؟ از شرکت‌های همسایه بازدیدکننده داشته‌ایم؟ اگر نداشته‌ایم به چه دلیل بوده است؟

  

رضایی می‌افزاید: این در حالی است که ما بیش از 120 دوره نمایشگاه چاپ را برگزار کرده‌ایم اما آمار دقیقی از جزئیات آن نداریم. هم‌چنین زمانی که ما نمایشگاه ماشین‌آلات می‌گذاریم‌، انتظار این است که آخرین تکنولوژی روز جهان را در آن نمایشگاه داشته باشیم چه آن‌هایی که در بخش چاپ هستند، چه آن‌هایی که در بخش تولیدات دیگر هستند.

 

وی با اشاره به اینکه باید حجم معاملاتی که در نمایشگاه انجام می‌شود،‌ نیز سنجیده شود ادامه می‌دهد: اگر میزان بازدید از نمایشگاه را با جزئیات بدانیم‌، می‌توانیم برای حضور بیشتر آن‌ها زمینه‌سازی داشته باشیم. حضور در نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی ایرانی برای بسیاری از کشورهای همسایه بسیار مقرون‌به صرفه‌‌تر از نمایشگاه‌های گران اروپایی است. از طرف دیگر حضور آن‌ها در ایران نیز برای ما بسیار سودآور است.

 

صنعت چاپ ایران شایستگی تبدیل شدن به قطب نمایشگاه‌های چاپ و بسته‌بندی منطقه را دارد

 

 رضایی صنعت چاپ ایران را شایسته این می‌داند که قطب نمایشگاه‌های چاپ و بسته‌بندی منطقه باشد‌، در حالی که اکنون امارات این جایگاه را به خود اختصاص داده است.

 

وی ادامه می‌دهد:‌ ظاهر نمایشگاه در این دوره بسیار نسبت به سال گذشته بهتر بود،‌ وضعیت در دوره‌های گذشته به گونه‌ای بود که به زحمت می‌توانستیم عنوان «نمایشگاه»‌ را بر آن بنهیم.

  

رضایی نیز در زمینه جای خالی حضور برندهای معتبر بین‌المللی با ذکایی هم عقیده است،‌ او می‌گوید:‌ باید برای حضور برندهای معتبر در نمایشگاه جاذبه ایجاد کنیم،‌ چرا که حضور آن‌ها نیز به تبع برای نمایشگاه جاذبه ایجاد می‌کند.

 

سالن 38 نمایشگاه که اصلی‌ترین سالن به شمار می‌رفت،‌ شاهد حضور گسترده شرکت‌های چینیبود، غرفه‌هایی که در کنار هم قرار گرفته و با نمادهای چینی تزئین شده‌اند‌، در این میان نکته‌ای که جلب توجه می‌کرد،‌ خالی بودن غرفه‌ها بود. غرفه‌ها عمدتاً‌ خالی از هر گونه ماکت و یا دستگاه‌های چاپ بودند. تنها تصاویری از دستگاه‌های تولید شده شرکت‌های چینی با توضیحاتی به زبان چینی به دیوار‌های غرفه نصب شده بودند.

 

حضور چینی‌ها در حد استند

 

زمانی که از ذکایی در این باره و علت چنین حضوری را جویا می‌شویم،‌ می‌گوید:‌ رویه چینی‌ها همین است‌،در تمام دنیا عمدتاً بازارهایی که برایشان ناشناخته است، در حد استند شرکت می‌کنند. در مقابل بازارهایی راکه از قبل ارزیابی کرده‌اند، تجهیزات و ماشین آلات می‌آورند و نمایندگی می‌دهند.

 

وی ادامه می‌دهد:‌ شرکت‌های چینی چون هنوز بازار ایران را خوب نشناخته‌اند،‌ این چنین ظاهر شدند‌، یکی از وظایف برگزار کننده نمایشگاه نیز این است که قبل از ثبت نام جلساتی را بگذارد و بازار سرمایه‌گذاری در ایران را به آن‌ها بشناساند. این در حالی است که در نمایشگاه‌های دیگر به وفور می‌توان شرکت‌های چینی را دید که دستگاه و ماشین‌آلات را در محل نمایشگاه نصب می‌کنند و حتی به عقد قرارداد در مدت حضور در نمایشگاه نیز می‌پردازند.

 

نمایشگاه‌ها همیشه به عنوان فرصتی برای دیده شدن مطرح بوده‌اند‌، نمایشگاه محلی است برای عرضه داشته‌ها‌ و تفکر و تحقیق درباره نداشته‌ها‌، بنابراین همواره در کنار نمایشگاه‌های مختلف سمینارها‌ و نشست‌هایی با موضوعات مختلف و به منظور رفع مشکلات و موانع و حرکت به وضعیت مطلوب نیز برگزار می‌شود. نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی نیز از این امر مستثنی نبود. در کنار کارگاه‌های چاپ و بسته‌بندی که همه روزه در دو نوبت صبح و بعد از ظهر در نمایشگاه برگزار شده‌است. دیدارهایی نیز با شرکت‌های چینی‌ و گروهی از فعالان چاپ افغانستان تدارک دیده شده بود.


  http://www.print-design.blogsky.com


منبع متن پیش رو :

www.ipina.ir



نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.